Acquisitie eng? Zo los je je ‘angst voor acquisitie’ in maximaal 5 seconden op

“Als professional ben je het kanaal, waardoor de bron naar buiten komt”

Okay, we gaan even een beetje  het filosofische pad op…

Als ik professionals vraag waarom ze het lastig vinden om opdrachten te verwerven. Of nog erger ‘aan acquisitie moeten doen’. Dan is het toch vaak de angst voor het ‘doen van acquisitie’ die bewust danwel onbewust aanwezig is.

Als ik hen vraag wat  hun gedachten zijn over het ‘doen van acquisitie’ dan krijg ik vaak een beetje dezelfde antwoorden. Deze antwoorden zijn vaak in de trant van:

“Ik ga toch niet een beetje leuren met mijn diensten?”

“Ik ben niet zo’n snelle verkoper”

“Ik ben goed in mijn vak, laat het verkopen maar over aan een ander”

“Moet ik dan echt zelf ook de boer op?”

“Ik weet niet wat ik moet zeggen aan de telefoon”

“Ik hoef niet zo nodig zichtbaar te zijn, laat mij maar gewoon mijn werk doen”

“Ik wil niet overkomen als een slijmbal die zijn producten moet verkopen’’

Valt jou ook op wat mij opvalt? En herken je er ook één of meerdere bij jezelf?

Wat mij opvalt is dat het allemaal gedachten zijn die over hen als professional gaan en niet over hun klant. En daar zit juist het geheim:

“Als professional moet je niet zoveel met jezelf bezig zijn.”

Het geheim van het killen van je angst voor acquisitie is heel simpel. Verander je mindset en verander daardoor je totale gevoel. Hoe? Door je aandacht volledig op je ander te richten. Dus op je gesprekspartner. Op je klant.

– Hoe meer jij de aandacht verlegt van jezelf naar de ander(en), hoe minder angst voor acquisitie je zult ervaren. Hoe meer ontspanning je zult ervaren bij jezelf-

Ik garandeer je dat je dan geen enkele vorm van angst voor acquisitie  meer hebt! Is het echt zo simpel? Ja het is echt zo simpel!

Denk hier maar eens over na: Heb je wel eens meegemaakt dat je ergens een ‘pijntje’ voelde in je lijf en je vervolgens een erg goed boek las of een goede film keek. Ik wed dat je terwijl je las of keek je veel minder last had van dit ‘pijntje’. Je was totaal in beslag genomen door het prachtige boek of die mooie film.

Zo werkt het ook met angst voor acquisitie . Het is een vorm van ‘pijn’ die je gedachten in bedwang houdt en waardoor je verkrampt. Pijn die je direct vergeet als je volledig opgaat in de ander. De angst voor acquisitie is puur mentaal. Dus een breindingetje. Het is geen echte pijn, maar een mentale pijn. Deze pijn vertaalt zich wel in lichamelijke klachten. Misselijkheid, droge mond, verhoogde hartslag, vlekken in de nek, wiebelig op de benen, vergeetachtigheid, oftewel je verkrampt

Deze verkramping leidt er toe dat je minder creatief bent. Dat er meer paniekgevoelens op kunnen komen. Dat er meer negatieve gedachten over jezelf ontstaan.

Allemaal gevolgen die je angst voor acquisitie kan vergroten. En daarom is het zaak om je aandacht te verleggen van jezelf naar de ander. Met heel je verstand, met heel je ziel en vooral met heel je hart.

Hoe meer jij de verbinding ervaart met je klant, hoe minder angst voor acquisitie je zult ervaren bij jezelf. Of eigenlijk helemaal geen angst voor acquisitie meer.

Door je aandacht niet op je eigen pijn te richten maar je aandacht te richten op je ander, zul je direct ervaren dat je minder of helemaal geen angst voor acquisitie meer hebt.

Maar hoe doe je dit? Hoe kun je ervoor zorgen dat je aandacht bij het publiek ligt? 

De belangrijkste verandering in je mindset is dat je beseft dat jij niet de bron bent, maar het kanaal waardoor de bron naar buiten komt.

Huh, de bron en het kanaal? Ik zei toch dat we nu even een beetje de filosofische kant op gaanJ

Laat ik het kort toelichten.

Onder de bron versta ik alle kennis die voorhanden is in de hele wereld, om het probleem bij je klant op te lossen. Deze bron wordt gevormd door alle inzichten, ervaringen, kennis enzovoort die overal in de wereld te vinden is. Als je in ieder geval goed zoekt. Met andere woorden, voor elk probleem is al ooit wel eens een oplossing bedacht. En als die oplossing er nog niet is, dan is het een kwestie van tijd dat verschillende oplossingen samenkomen in 1 oplossing. Zoiets als connecting the dots.

En hier kom jij in beeld. Want jij hebt toegang tot deze kennis als professional. Het is jouw taak en verantwoordelijkheid om deze kennis naar buiten te brengen. Het is jouw verantwoordelijkheid om jouw kennis, inzichten en ervaringen EN die van de rest van wereld onder de aandacht te brengen bij jouw bestaande en gewenste klanten.

Via jouw komt jouw klant in contact met de best mogelijke oplossing voor zijn probleem en uitdagingen. Let wel, via jou en niet door jou. Jij enkel het doorgeefluik van alle kennis. Kennis en inzichten die je klant nog niet heeft. Daarvoor benaderd hij namelijk jou. Jij bent dus het kanaal. En net als in een kanaal, stroom het water (de kennis en inzichten) er doorheen  en ben jij niet het water. Je bent het middel. Het kanaal. De bron komt door jouw kanaal heen.

Voel je deze? Laat het eens bij je binnenkomen. Hoe gaaf is het dat jij inzichten, kennis en ervaring hebt die je mag doorgeven aan jouw klanten? Hoe gaaf vind je het dat jij hierdoor je klant mag helpen om zijn problemen op te lossen of uitdagingen aan te gaan? Hoe gaaf vind je het als je merkt dat jouw klant hierdoor echt vooruit komt? Je klant weer perspectief krijgt?

Voel je dit? Ik hoop het van harte voor je. Want dit is de manier om je aandacht volledig te richten op je klant. Maak verbinding met waarom je doet wat je doet. Wat is, wat groter aangezet, je missie? Wat heb jij je klanten te brengen? En heb je net ook gemerkt dat je even helemaal niet meer met jezelf bezig was. Behalve dan dat je er waarschijnlijk er een blij en misschien zelfs wel euforisch gevoel van kreeg.

Hoe meer jij beseft dat jij het kanaal bent, waardoor de bron kan stromen, hoe meer ontspannen je zult zijn wanneer jij ‘aan acquisitie gaat doen’.

Hoe leuker je het ook gaat vinden.

En hoe succesvoller je erin gaat zijn!

Het enige wat je nodig hebt is een verandering in je mindset.

Het enige wat je daarvoor nodig hebt is maximaal 5 seconden van je kostbare tijd.

Dat beloof ik je!

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.