5 essentiële sleutels voor gedragsverandering binnen teams

Iedere manager wil het…een droomteam! Jij vast ook. Stel je voor dat jij als manager, door middel van gedragsverandering van je teamleden, het voor elkaar krijgt om je mensen zo te laten werken, dat je team, nog, succesvol(ler) wordt. Wat zou dit doen met jou als mens-manager? En wat zal dit doen met het behalen van teamresultaten?

Maar als je nu kijkt naar je eigen team. Is dit het droomteam waar je woeste stormen mee gaat trotseren. Is er onderling zoveel vertrouwen dat men elkaar aanspreekt met als doel het beste uit het team te halen?
Of geef je leiding aan een team dat stiekem toch een beetje zit te wachten op jouw instructie. Dat achterover gaat leunen, terwijl jij hard aan het werk bent. Zit jij ook wel eens met je handen in het haar en heb je de neiging het bijltje erbij neer te gooien?

Wees gerust….je bent niet de enige. Ik spreek veel managers die met dit probleem ‘worstelen’. Je wilt graag dat je mensen meegaan met jouw idee en het hierbij nieuwe gedrag gaan vertonen. Bijvoorbeeld klantgerichter worden, ondernemender worden, meer de regie nemen over hun loopbaan..

Als manager trek je er hard aan en toch lijkt het wel of je team niet vooruit te branden is. Of misschien wel een beetje in beweging komen, maar als jij stopt met energie erin te steken, dan vervallen ze weer in oud gedrag.

En dat is volstrekt logisch…!

Een van de belangrijkste dingen om te weten is dat je mensen best willen veranderen, maar zeker niet veranderd willen worden. Dus wat jij ook wilt bereiken, als je mensen hier niet het nut voor zichzelf van inzien, dan zal er niet, of weinig, veranderen in je team.

Maar dit wil je niet! Je wilt WEL die verandering! Je wilt dat je team jouw ideeën omarmt en er voor gaat, toch?

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je team niet tijdelijk, maar structureel verandert?

In de afgelopen jaren dat ik managers, ondernemers en teams coach en train (en sinds ik papa ben geworden van twee prachtige kinderen), heb ik gemerkt dat het wel degelijk mogelijk is om nieuw gedrag te creëren binnen teams. Onderstaand lees je 5 essentiële sleutels die wat mij betreft aanwezig moeten zijn om je team blijvend te laten veranderen.

De 5 essentiële sleutels voor gedragsverandering binnen jouw team(s)

#1 Ben je bewust dat gedragsverandering geduld vergt
Zie gedragsverandering als een oud karrenspoor. Het kenmerk van een karrenspoor is dat deze zich ontwikkelt doordat er jarenlang op dezelfde plek auto’s (je medewerkers) rijden. Nu wil jij als manager een nieuw karrenspoor (is nieuw gedrag) maken. En dat kost tijd. Het kost tijd dat het nieuwe karrenspoor het enige spoor wordt. De kans dat de auto’s terugglijden in het oude karrenspoor is groot. Het kost tijd dat het nieuwe karrenspoor zou diep is, dat de auto als vanzelf hier naar toe stuurt. Dus wat jij als manager te doen hebt, is je medewerkers consequent naar het nieuwe spoor te begeleiden. Net zo lang totdat het karrenspoor zo diep is en de auto’s als vanzelf hierheen sturen. En je zult zien, dat het oude spoor langzaam dichtgroeit. Oftewel je medewerkers vertonen het oude gedrag steeds minder en op een dag zijn ze het oude gedrag vergeten en is het nieuwe karrenspoor hun veilige en natuurlijke spoor geworden. En dat wil je als manager!

#2 Richt je op het ‘wereldbeeld’ van je medewerkers
Ik zie dat het vaak voorkomt dat een manager denkt en handelt vanuit zijn eigen ‘wereldbeeld’. Het hoeft alleen niet het wereldbeeld van de ander te zijn. Vaak niet zelfs. Dus stop als manager alleen maar te denken vanuit je eigen kijk op de wereld en start met het ontdekken op welke ‘planeet’ jouw medewerkers leven. Toon hier interesse in. Echte interesse. Steven Covey schreef het in zijn boek: 7 eigenschappen voor effectief leiderschap: Begrijp de ander eerst, alvorens zelf begrepen te willen worden. Hoe beter jij in staat bent je eigen wereldbeeld, tijdelijk, los te laten en het wereldbeeld van je teamleden te ontdekken en te erkennen, hoe sneller ze zich begrepen voelen. En begrip is de aanjager van veel veranderingen!

#3 Ben je bewust van het 20-60-20 principe
20% van je mensen zeggen direct JA op je voorstel. 60 procent zegt JA/NEE, oftewel ze weten nog niet wat ze er precies aan gaan hebben. Tenslotte zegt 20% van je team direct NEE tegen je voorstel, wat je voorstel ook is. Het is de vraag waar jij je aandacht op richt. Op de NEE-mensen of de JA en JA/NEE mensen. Te vaak zie ik dat er veel aandacht wordt besteedt aan de NEE-mensen. Stop hiermee! Richt je per direct op de JA en JA/NEE mensen. Dan is de kans dat er daadwerkelijk een verandering optreedt het grootst! Want wat en wie je aandacht geeft groeit….dit geldt voor zowel de JA als de NEE-mensen. Aan jou de keus wie je wilt laten groeien..

#4 Ontwikkel heldere teamregels
Als je ouder bent van een kind (of in je omgeving mensen kent met kinderen) dan weet je dat 1 ding heel belangrijk is dat bij het ontwikkelen van gewenst gedrag: heldere spelregels. Als een kind dit niet heeft, dan gaat je kind muiten. Zo is het ook in een team. Als je niet helder bent wat je van je mensen verwacht in termen van concreet gedrag (dus wat kun je zien of horen), dan kun je niet verwachten van je teamleden dat ze zich gaan gedragen zoals je jij dit wilt. Ze gaan de grenzen opzoeken, net als een kind. En dat is prima, zolang jij maar bepaalt waar de omheining staat van het speelveld. Nu zijn je teamleden waarschijnlijk geen kleine kinderen (hoewel ze zich som wel zo gedragen..:-)), dus bepaal samen met je team de afbakening. Hoeveel speelruimte is er. Waar staat de omheining. En wat is de consequentie als ze geregeld over de omheining klimmen..

#5 Walk your Talk
Toon voorbeeldgedrag. Niets is schadelijker bij een veranderingsproces dan zelf niet naleven van de gewenste ontwikkeling. Laat in alles zien dat jij als manager de verandering volledig accepteert. Ben hier consequent in. Weer net als die ouder, die zijn kind nieuw gedrag wil aanleren of oud gedrag wil afleren. Ben consequent! En ik kan je verzekeren, dit is niet altijd leuk. Het is niet altijd fijn om als een soort van politieagent richting je team op te treden. En dat hoeft ook niet perse. De manier die jij kiest om je teamleden ’te houden’ aan de nieuwe spelregels bepaal je helemaal zelf. Wat belangrijk is dat je het doet! Want je team heeft hier behoefte aan EN verwacht dit van jou als manager!

Kortom, wil je je team meenemen in een verandering heb dan veel geduld, ben consequent en helder in wat je verwacht en richt je aandacht op de mensen die WILLEN en op die mensen die het in ieder geval een kans willen geven!

Succes!

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.