Van verkoop- naar cliëntmindset. Waarom zou je?

“Ik wil best iets aan #acquisitie doen, zolang ik maar geen broodjes hoef te verkopen om de omzet te halen”

Dit was een opmerking van een deelnemer aan de training: ‘Commerciële vaardigheden voor niet-commerciële professionals’

Het woord verkopen of acquisitie roept bij veel vakinhoudelijke professionals een onprettig beeld op.

Van iemand die op een hijgerige manier vooral zijn product of dienst wil aansmeren bij de klant. Van iemand die scoren belangrijker vindt dan een relatie opbouwen. Iemand die ik-georiënteerd is en vooral wil krijgen ipv geven/delen..

Van dit beeld krijg ik persoonlijk ook niet de spirit:-)

Gelukkig kan het ook anders.

Door niet meer te denken vanuit een verkoopmindset, maar vanuit een cliëntmindset.

Een cliënt wil je helpen. Daar ga je het gesprek mee aan. Daar bouw je een lange termijn relatie mee op. Die laat je zelf kiezen. Die adviseer je. Met een cliënt voer je strategische gesprekken. Een cliënt wil je ontzorgen. Ook al betekent dit dat je soms de klant aan je concurrent gunt. Niet omdat jij dat zo graag wil, maar omdat cliënt hierdoor het best geholpen is.

“He, wat die adviseer je?” “Dat is precies waar ik goed in ben”, denk je misschien.

Nou, bingo dan. Stop gewoon met het willen #verkopen. Stop met de verkoopmindset en stap in de cliëntmindset.

Je zult zien dat je dan veel makkelijker en vanuit je inhoud je product en/of dienst aan de man brengt.

Ha, ben je toch nog verkoper, maar dan wel een een adviserend verkoper.

Iets waar jij steengoed in bent.

Succes!

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.