Stop met knipogen tegen het meisje in het donker

“STOP MET KNIPOGEN NAAR HET MEISJE IN HET DONKER”

Een veelgemaakte fout bij managers: ze knipogen naar het meisje in het donker. Ofwel, ze zijn hard aan het werk om de ideeën die zijn opgehaald op de werkvloer te implementeren.

Ze vergeten echter vaak alleen één belangrijk onderdeel hierin: ze koppelen de implementatie niet aan de opgedane ideeën.

Een klein voorbeeld

Tijdens een workshop bij een supermarktketen werd er geopperd dat het heel klantgericht zou zijn als er voor de kinderen mini-winkelwagentjes zouden komen. Met als gedachte: als de kinderen het naar hun zin hebben in de supermarkt, dan geldt dat ook voor de ouders. En blijven ze langer in de winkel…dan kopen ze waarschijnlijk meer.

Goed idee dus! Diezelfde avond was de districtmanager ook aanwezig. Hij was degene die de mini-winkelwagentjes
kon bestellen. Wat hij ook direct deed. Hij blij, de medewerkers blij.

Of toch niet?

Want wat hij niet vertelde, was dát hij ze besteld had. Achter de schermen is hij meteen in actie gekomen, maar voor de schermen zag niemand dit terug. Een gemiste kans voor de districtmanager, zou je zeggen.

Nadat hij zich hiervan bewust werd, vertelde hij de groep dat hij zojuist de mini-supermarktwagentjes besteld had. Een groot applaus klonk vanuit de medewerkers.

Wat de districtmanager hier precies deed? Hij deed het licht aan. Hij liet zien dat hij de ideeën uit de groep serieus nam en er direct iets mee deed.

Met als gevolg dat de medewerkers het vertrouwen kregen dat er ook echt iets met de geopperde ideeën gedaan wordt. Dit versterkte direct de motivatie om vaker ideeën te uiten.

Belangrijk is dus dat je als manager allereerst de ideeën van je mensen serieus neemt.

Onderneem vervolgens actie én deel wat de acties naar aanleiding van de input zijn. Koppel daarna altijd de actie die je onderneemt aan het idee van je medewerkers.

Je zult merken dat je medewerkers daarna met nog veel meer goede ideeën komen!

Lijkt jou dit ook wat?

#manager #teamontwikkeling #klantgerichtheid #training #klantbeleving

Meer weten hoe wij jou en je team hierbij kunnen helpen? Bel me gerust op 06-51837131 of stuur me een DM.

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.