Wie zaait, zal oogsten…!
Het muntjesautomaat
De meeste mensen die wel eens op de kermis zijn geweest, kennen het muntjesapparaat. Elke keer nadat je er een muntje in gooit, gaat er een soort van wals naar voren. Voor deze wals liggen allemaal andere muntjes. Wanneer er genoeg muntjes voor de wals liggen, vallen deze muntjes in een bakje en kun je ze eruit pakken. Als klein kind heb ik me vaak afgevraagd hoeveel muntjes je er in moet gooien om ‘eindelijk’ wat muntjes uit de bak te mogen pakken. Veel mensen gooiden er voor veel guldens muntjes in en waren teleurgesteld als de wals geen muntjes in het bakje duwden en stopten hun poging. Een frustratie erbij en veel geld lichter…ergens in hun hoofd leefde waarschijnlijk wel de gedachte dat er ooit eens wat uit zou moeten komen. Vraag is alleen hoeveel geld nog besteed kon worden voordat er resultaat zou zijn, nog los van het feit dat ze vervolgens niet wisten hoeveel muntjes ze zouden krijgen. Het meest frustrerende was dat er iemand achter hen aan kwam, twee muntjes er in worp en ja hoor, daar ging de wals.
Zo gaat het ook vaak in het opbouwen van een relatie om opdrachten=omzet te behalen. Je stopt veel moeite, tijd en geld in het opbouwen van een relatie. Je blijft bellen, gaat er langs, belt weer eens, doet een voorstel, deze wordt afgewezen, je belt nog eens, tot je besluit om geen aandacht meer te besteden aan de prospect. Je bent moe gestreden en geeft de pijp aan Maarten..Ergens in je achterhoofd blijft de vraag bestaan of je wel voldoende tijd, geld en energie hebt gestoken.
Net op het moment dat je gestopt bent, hoor je via via dat je concurrent (lees Maarten) een opdracht heeft gekregen. Net die opdracht waar jij je voor hebt uitgesloofd en nog erger: je hebt de vraag zelf gecreëerd bij je prospect! Aan jou de vraag: Wanneer stop je en wanneer ga je toch nog even door.
Mijn advies: houd moed. Geloof erin dat wanneer je er voldoende energie instopt er vanzelf resultaat komt. Je weet niet wanneer en al helemaal niet hoeveel dit resultaat zal zijn. Maar 1 ding weet je zeker: er zal resultaat zijn! Aan jou de keus: wil je net zo gefrustreerd zijn als de onfortuinlijke muntjeswerper of wil je de vruchten plukken van jouw zaaien?
Conclusie 1: als je eenmaal begint met zaaien (met het goede zaad op het goede land), wacht dan op de oogsttijd
Conclusie 2: weet waar je concurrenten zaaien en oogst als zij even een ‘pauze’ hebben ingelast.
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers
In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.