Beste manager, wie is eigenlijk jouw klant?
“WIE IS EIGENLIJK JOUW KLANT?”
Deze vraag stel ik regelmatig aan managers.
Het antwoord dat ik vaak krijg is onderstaande:
— De stakeholders;
— De Raad van Bestuur;
— Andere afdelingen, clusters, etc.
— De bewoners, bedrijven;
— De markt;
Ofwel: allemaal ‘externe’ klanten.
Het valt me telkens weer op dat één groep steevast NIET direct wordt genoemd.
De groep die het belangrijkst is om de gewenste resultaten te boeken…
JOUW EIGEN TEAM
Jouw teamleden zijn de belangrijkste klanten voor jou als manager. Het zijn joúw interne klanten.
Als je als manager jouw idee, voorstel, verandering, doel of gewenst resultaat niet aan hen weet ‘te verkopen’, dan gebeurt er weinig tot niets. Dan zul je de ‘externe klanten’ nooit tevreden of blij kunnen maken.
Je teamleden zijn dus je belangrijkste klanten. En wat willen klanten? Aandacht, aandacht en nog eens aandacht!
Luister dus naar je teamleden, vul hun verwachtingen in (of beter nog: overtref die verwachtingen), kom je beloftes na, zorg ervoor dat jouw doel juist hen wat oplevert.
Door jouw wens te verkopen aan je interne klant, zal je externe klant krijgen wat hij wil.
Dus wil je BUITEN WINNEN, dan moet je BINNEN BEGINNEN.
#teamontwikkeling #klantgerichtheid #trainingen #manager
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers
In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.