4 Essentiële ingrediënten voor het bouwen van een vertrouwenrelatie met je klant
Of je een manager, adviseur, trainer, verkoper of accountmanager bent..
Het belangrijkste wat je moet realiseren is VERTROUWEN!
Hoe meer vertrouwen je krijgt van je klant, hoe meer de klant van je aanneemt of bijvoorbeeld koopt.
Maar hoe bouw je nu het snelst aan vertrouwen?
Door vanaf nu de volgende formule (ontwikkelt door David Maister) in je gedachten te houden:
Vertrouwen = (Geloofwaardigheid * Betrouwbaarheid * Kwetsbaarheid) gedeeld door Egocentriciteit
Hoe hoger de G, B, K en hoe lager de E…hoe meer vertrouwen er ontstaat tussen jou en de ander. Waarbij je focus op de E groot moet zijn.
De E staat voor de mate waarin je je richt op je jezelf (hoog egocentrisch) of de ander (laag egocentrisch).
Ofwel: de E verlaag je door je aandacht te verleggen van jezelf, naar de ander.
Hoe? Door meer te geven, dan te willen ontvangen. Door meer te brengen, dan te willen halen.
Dus wil je bouwen aan je vertrouwensrelatie? Verdiep je dan echt eens in de ander. Stel vragen die de ander inzicht geven. Luister om de ander een podium te geven, niet om iets te zeggen of te verkopen.
Is dit lastig? Voor mij nog vaak wel.
Maar leren begint door bewustwording (en veel oefenen):-)
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers
In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.