4 Communicatiestijlen die bij je klant of binnen je team aanwezig (kunnen) zijn
Stel je eens voor dat al je klanten en iedereen binnen jouw team hetzelfde dacht als hoe jij denkt en hoe de anderen denken. Dat iedereen precies weet wat jij belangrijk vindt in de communicatie en dat je teamleden dit van elkaar weten. Hoe zou dit voor je zijn? Het zou het en je leven een stuk makkelijker maken, nietwaar? Minder miscommunicatie, minder frustratie dat de ander iets doet wat jij niet wilt.
En toch leven we in een wereld waarin er veel miscommunicatie is. Waar we vaak niet precies weten wat de ander wil (laat staan dat je dit soms van jezelf weet).
En hoe zou het zijn als jij een hele mooie tool krijgt die je meer inzicht geeft in de communicatietaal van de ander. Zodat je de ander wat beter begrijpt. Wat zou dit doen met jullie onderlinge relatie? Ik wed dat deze beter wordt. En daarom laat ik je graag kennismaken met de DISC methode die inmiddels door 60 miljoen mensen wereldwijd is geadopteerd. Die op een heel makkelijke manier inzicht geeft in jouw stijl van communicatie en vooral ook in die van de ander.
Want….
In communicatie geldt een net iets andere wet dan je wellicht van vroeger uit kent….in communicatie geldt NIET behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden, maar…
BEHANDEL DE ANDER ZOALS DE ANDER BEHANDELD WIL WORDEN!
Welke 4 types zijn te onderscheiden volgens de DISC methode
De DISC-methode kent 4 stijlen in de communicatie. Hierbij geldt dat ieder mens alle stijlen in zich heeft, alleen is de ene stijl niet iets ‘dominanter’ aanwezig dan de ander. Hoe meer je je communicatiestijl aanpast op de stijl van de ander, hoe effectiever je team zal zijn in de onderlinge communicatie en die met je klant(en).
Type D(ominant): De extraverte, resultaatgerichte persoon
Ook wel: het daadkrachtig type
Grootste angst: controleverlies. Dus zorg ervoor dat deze persoon in charge blijft
Type vragen: stelt WAT-vragen
Snelheid gesprek: to the point. Vooral tijd besteden aan wat het voor HEM oplevert.
Herkenbaar door: korte zinnen, ongeduldig, krachtige bewegingen
Type I(interactief): De extraverte, mensgerichte persoon
Ook wel: de ideeënbom.
Grootste angst: afwijzing. Dus maak complimenten, zet ze op een voetstuk
Type vragen: WIE-vragen. Altijd gericht op wie er mee doet, wie ze nog kennen
Snelheid gesprek: Hoog tempo. Deze personen zijn snel afgeleid. Springen van de hak op de tak
Herkenbaar door: lange en veel zinnen, beweeglijk, snel praten
Type S(tabiel): De introverte, mensgerichte persoon
Ook wel: de vredestichter
Grootste angst: verandering. Dus niet overrompelen met een nieuw idee. Hun vooral vragen naar hun inbreng.
Type vragen: HOE-vragen. Willen weten wat het voor hen inhoudt
Snelheid gesprek: rustig tempo. Veel tijd besteden aan de relatie.
Herkenbaar door: zachte stem, rustige uitstraling, vriendelijk
Type C(onsciëntieus): De introverte, resultaatgerichte persoon
Ook wel: de controleur
Grootste angst: kritiek krijgen. Willen van alles wetenschappelijk bewijzen. Kom dus met veel onderbouwde argumenten
Type vragen: WAAROM-vragen. Willen veel analyseren om tot een slotsom te komen
Snelheid gesprek: rustig tempo. Veel wijden aan details.
Herkenbaar door: veel details, langzaam praten, monotoom!
1-daagse DISC-training voor teams
Wil je hier meer over weten en je communicatie binnen 1 dag aanzienlijk verbeteren als team, zodat je nog constructiever, effectiever en met meer succes met elkaar samenwerkt, boek dan hier de 1-daagse DISC-training voor teams.
1-daagse DISC-training voor het vergroten van de klantgerichtheid
Wil je in 1 dag! de communicatie met je klanten enorm vergroten? Boek dan hier de 1-daagse DISC-training voor het vergroten van de klantgerichtheid.
(bron foto: leerlingenindezorg.nl)
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers
In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.