‘No pain, no gain…’

“NO PAIN, NO GAIN”

Stel dat iemand je vraagt om ander gedrag te laten zien. Doe je dat dan klakkeloos? Of vind je ergens dat de ander de boom in kan met dit andere gedrag? Ik vermoed dat je niet zomaar overstag gaat. Er is namelijk iets voor nodig om te veranderen.

Dat zijn twee dingen.
1. Je moet voldoende ‘PIJN’ ervaren als gevolg van je huidige gedrag.
2. Je moet voldoende ‘VERLANGEN’ ervaren naar een nieuwe positieve(re) uitkomst als gevolg van je gedrag.

Voel je de pijn en verlangen niet, dan verander je niet.

Zo simpel is het.

Zo ook bij een veranderingsproces in een team.

Ervaren jouw teamleden niet dat klantgerichter gedrag hen wat oplevert of dat het huidige gedrag hen pijn doet? Dan kun je als manager inspireren, motiveren, enthousiasmeren of dreigen wat je wilt, maar je team zal niet veranderen.

Je teamleden komen alleen in beweging als zij zelf de pijn ervaren en het verlangen hebben deze pijn op te lossen.

Aan jou de taak als manager deze pijn bloot te leggen en het verlangen te activeren.

Hierbij kun je je teamleden twee vragen stellen:
1. Wat kost het jou als jij je niet richt op het veranderen van het huidige X gedrag?
2. Wat motiveert jou om je te richten op het veranderen van het huidige X gedrag?

Het antwoord op vraag 1 activeert ‘de pijn’. En van pijn willen we over het algemeen zo snel mogelijk af.

Het antwoord op vraag 2 activeert ‘het verlangen’. En naar iets moois willen we vaak zo snel mogelijk toe.

Hoe motiveer jij het liefst je team. Van pijn af of naar plezier toe?

Meer weten hoe wij jou en je team hierbij kunnen helpen? Bel me gerust op 06-51837131 of stuur ons een bericht via het contactformulier.

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.