Beste manager, wie is eigenlijk jouw klant?

“WIE IS EIGENLIJK JOUW KLANT?”

Deze vraag stel ik regelmatig aan managers.

Het antwoord dat ik vaak krijg is onderstaande:
— De stakeholders;
— De Raad van Bestuur;
— Andere afdelingen, clusters, etc.
— De bewoners, bedrijven;
— De markt;

Ofwel: allemaal ‘externe’ klanten.

Het valt me telkens weer op dat één groep steevast NIET direct wordt genoemd.

De groep die het belangrijkst is om de gewenste resultaten te boeken…

JOUW EIGEN TEAM

Jouw teamleden zijn de belangrijkste klanten voor jou als manager. Het zijn joúw interne klanten.

Als je als manager jouw idee, voorstel, verandering, doel of gewenst resultaat niet aan hen weet ‘te verkopen’, dan gebeurt er weinig tot niets. Dan zul je de ‘externe klanten’ nooit tevreden of blij kunnen maken.

Je teamleden zijn dus je belangrijkste klanten. En wat willen klanten? Aandacht, aandacht en nog eens aandacht!

Luister dus naar je teamleden, vul hun verwachtingen in (of beter nog: overtref die verwachtingen), kom je beloftes na, zorg ervoor dat jouw doel juist hen wat oplevert.

Door jouw wens te verkopen aan je interne klant, zal je externe klant krijgen wat hij wil.

Dus wil je BUITEN WINNEN, dan moet je BINNEN BEGINNEN.

#teamontwikkeling #klantgerichtheid #trainingen #manager

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.