Ga jij ook voor de winst?
“Ik ga stoppen met het drinken van koffie!”, zei ik 10 jaar geleden tegen mezelf.
“Leuk voor jou, maar wat interesseert mij dat”, denk je misschien.
Snap ik.
Maar wacht even, voordat je wegklikt. Er zit een boodschap voor je in. En die interesseert je misschien wel…
10 jaar geleden ben ik dus gestopt met het drinken van koffie. Van de ene op de andere dag. Een maand of 6 geleden ben ik (helaas) weer begonnen.
Het begon bij 1 bakkie. En nu staat de teller alweer op 3 bakkies per dag.
Waarom? Omdat ik in de afgelopen 10 jaar continue het gevoel heb gehad dat ik iets mistte. Dat ik mezelf tekort deed. Dat ik iets verloren had.
17 geleden ben ik gestopt met roken. Van de ene op de andere dag. En tot op de dag van vandaag heb ik nooit meer een sigaret aangeraakt. En zal ik dat ook nooit meer doen.
Waarom? Omdat ik, sinds ik ben gestopt 17 jaar geleden, ik continue het gevoel heb dat ik iets heel moois voor heb teruggekregen! Dat ik iets gewonnen heb.
En precies daar zit het verschil. Bij de koffie is het gevoel van verlies, bij het roken een gevoel van winst. En wat ik verloren heb….dat wil ik terug!
Nu komt de boodschap voor jou.
Als jij bijvoorbeeld je teamleden voor langere tijd mee wilt krijgen. Zorg er dan altijd voor dat ze de verandering, jouw plan, deelname aan een project, etc. zien als winst voor zichzelf.
Want ervaren ze het als verlies, dan kun je er donder op zeggen dat ze weer terugvallen in het oude gedrag.
Maar zien ze het als winst, dan is de kans (veel) groter dat ze het gewenste gedrag blijvend laten zien. Ze krijgen er immers iets moois voor terug!
Kortom, wil je duurzaam iets veranderen in je team? Wil je klanten langer aan je binden? Communiceer dan altijd vanuit winst voor de ander en niet vanuit verlies voor de ander…
En was het je waard om even door te lezen?
Zo, en nu maak ik voor mezelf een heerlijk kopje thee klaar:-)
Disclaimer 1: veranderen doet vaak eerst even pijn. Maar onthoud: korte termijn pijn is (vaak) lange termijn fijn (de winst)! Dus bij stoppen met koffie: eerst even hoofdpijn en daarna volkomen onafhankelijk zijn van het dagelijkse shotje. Wat een winst!

Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers
In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.