Hoe (de)motiveer jij je medewerkers?


Wat een ellende die rode strepen terreur van Snappet. Dit is het online leersysteem dat de basisschool van Job en Evi gebruikt voor onder andere spelling, taal en rekenen.

Iedere keer als Job iets ‘fout’ heeft krijgt hij een onwijs grote rode streep te zien. En of hij nog niet genoeg is gestraft voor zijn fout, kleurt het bolletje bij de opdracht ook nog eens (half)rood.

En als hij het goed heeft?

Dan krijgt hij in de hoek van het beeldscherm een uiterst lullig klein groen krulletje te zien. Met wat confetti erbij. Dat dan weer wel.

De spanning in huize Zomer stijgt nog wel eens tot grote hoogte als meneertje iets niet zeker weet. Want iets niet zeker weten, betekent de kans op DE rode streep…

En dat wil hij ten koste van alles voorkomen. Want, te vaak een rode streep krijgen betekent ook nog eens een niveautje lager scoren. En ook dat wil hij ten allen tijden voorkomen.

Natuurlijk kan het liggen aan het perfectionisme van onze kleine grote vriend, maar je snapt wellicht dat deze ‘kramp’ hem niet echt verder helpt bij het met plezier leren van en oefenen met nieuwe leerstof.

Ik pleit daarom voor precies een andere volgorde.

Als hij het goed heeft een onwijs grote groene krul in het scherm. Vol in z’n bakkes. Met een bak confetti! En als het het fout heeft, dan een lullig klein rood streepje in de hoek van het scherm.

Zo wordt hij beloond voor het lef dat hij toont om iets te proberen en niet gestraft als hij iets nog niet weet.

Door dit leersysteem leren kinderen mijns inziens al heel vroeg dat als ze iets fout doen, ze hiervoor bestraft worden. Terwijl ze juist zouden mogen ervaren dat fouten maken MOET om iets te leren. In de trant van “Je hebt een foutje gemaakt. Nou, gefeliciteerd, je hebt weer wat geleerd”

En weet je, die rode strepen terreur is niet alleen aanwezig op de basisschool. Ook in teams kom ik dit regelmatig tegen. Bij jou en mij op het werk dus.

Maar jij krijgt toch ook liever een compliment (groene streep) als je iets goed hebt gedaan, dan een vette afbrander (rode streep) als je iets fout hebt gedaan?

Hoe kijk jij hier tegen aan?

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.