In welk type netwerker herken jij jezelf?

Iedereen die te maken heeft met mensen is aan het netwerken. Veel mensen hebben echter niet in de gaten dat ze aan het netwerken zijn. Waarom niet zul je misschien vragen; omdat veel mensen denken dat netwerken iets is voor hard lachende bobo’s met glazen champagne en kaviaar en mensen van een netwerkclub met een hoog grijsgehalte. Wellicht roept netwerken hierdoor een negatieve associatie bij veel mensen op.

In dit artikel hoop ik je inzicht te geven in de gedachte dat netwerken ontzettend leuk is, niet moeilijk en zeker niet alleen voor de goed gebekten onder ons. Netwerken is zinvol voor iedereen die in contact staat met mensen en (af en toe) hulp nodig heeft van of hulp kan bieden aan andere mensen.

Wat is netwerken?
Netwerken is in contact komen met mensen binnen en buiten uw organisatie op basis van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij is het doel altijd ontwikkelen en bestendigen van relaties om zodoende informatie, steun en medewerking te verkrijgen.

Type netwerken
Om succesvol te kunnen netwerken zul je veel mensen moeten kennen met verschillende achtergronden en expertises. Wanneer je dit type mensen om je heen hebt, dan heb je een zogenaamd open netwerk. Ken je echter veel mensen met dezelfde achtergrond en expertise dan heb je de kans dat je in een gesloten netwerk zit. Wat is het verschil tussen beide?

Even een voorbeeld ter verduidelijking: in een gesloten netwerk kennen de mensen elkaar en kunnen zij onderling goede contacten hebben. Men hoeft elkaar niet in contact te brengen en wat dan dus ontbreekt, is jouw eigen toegevoegde netwerkwaarde, namelijk jouw netwerkpartner voorstellen aan een andere netwerkpartner om zodoende goodwill te kweken (of een emotionele bankrekening) bij beide complementaire netwerkpartners. Voorbeelden van gesloten netwerken zijn bijvoorbeeld de Rotary, kerkgemeenschappen, golfclubs, etc.

Het open netwerk heeft als kenmerk dat de netwerkpartners elkaar onderling niet kennen. Jij bent het middelpunt in het netwerk en jij hebt contacten met een divers gezelschap.

Stel je zich eens voor: als verkoper ken je een erg goede loodgieter (en deze heeft aangegeven nog wel eens een klus te kunnen gebruiken). Op een gegeven moment kom je op een andere borrel een aannemer tegen (en deze geeft aan dat de meeste loodgieters niet te vertrouwen zijn). Wat is dan mooier om deze twee partijen met elkaar in contact te brengen.

Nee, je kunt hier (vaak) geen geld voor vangen. Wat er wel gebeurd, is dat de emotionele bankrekening bij beide partijen groeit tot ver in de plus. Wat je hiervoor terug krijgt is een kwalitatief goed netwerk met mensen die als jij hen nodig hebt, je zeker zullen helpen. Dat dit niet altijd op de korte termijn hoeft te zijn, moge duidelijk zijn, dat dit op de lange termijn altijd wat oplevert, durf ik je te garanderen!

Waar kun je netwerken?

  • via netwerkborrels, beursen, seminars; bedrijfsfeesten; bij het koffieautomaat; via georganiseerde evenementen;
  • via verjaardagen van uw familie;
  • via bezoekjes aan een kroeg;

Kortom op alle plekken waar mensen zijn!

Globaal kun je netwerkers opdelen in twee groepen: de goede en de slechte. Onderstaand zie je een overzicht van welke netwerkers je tegen kunt komen.

Hoe herken je de slechte netwerkers?

  • Het arrogantje; deze persoon is zo vol van zichzelf dat hij het niet duld om bevraagd te worden, hij wil enkel zelf spreken;
  • Het sub-arrogantje: deze persoon is een vrindje van het arrogantje, maar heeft nog niet door dat hij een loopjongetje is van het arrogantje;
  • Het boertje: deze staat altijd met beide handen in zijn zakken en haalt deze er alleen uit om zijn glaasje drinken te pakken (of zijn visitekaartje);
  • De gluurder: terwijl deze persoon met je praat, kijkt hij continue over je schouder om te zien of er nog andere interessante personen zijn in de zaal;
  • De handshaker: deze komt voorbij, schud een hand en is even snel weer weg als dat hij kwam;
  • De clown: altijd in voor een geintje, maar zodra het serieus wordt haakt hij af;
  • De Adriaan: deze persoon lacht overdreven hard en heeft in een splitsecond zijn gezicht weer volkomen in de plooi als had hij nooit gelachen;
  • De pleaser: in een gesprek komt hij goed over, hij maakt een afspraak met je om je in contact te brengen met een ander, maar komt hier niet meer op terug;
  • De verzamelaar: deze heeft wellicht de opdracht gekregen zoveel mogelijk visitekaartjes te verzamelen en is vaak een broertje van de handshaker;

Hoe herken je de goede netwerkers?
Deze mensen zijn vaak de wat minder opvallende mensen in een gezelschap, staan vaak niet tussen de grote groepen mensen, maar staan aan de rand van een gezelschap met een zeer geïnteresseerde houding te luisteren naar hun gesprekpartner.

Dit type mens praat niet door de ander heen, geeft een ander de ruimte (zowel fysiek als geestelijk) en weet de ander te boeien door zijn manier van vragen stellen en vertellen. Ze kijken bijna niet om zich heen, hebben vaak beide handen uit hun zakken, praten volledig vanuit zichzelf en geven hun visitekaartje aan hun gesprekspartner als afsluiting van het prettige gesprek. Vaak bellen deze mensen hun gesprekspartner op om te bedanken voor het fijne gesprek en altijd komen zij gedane beloftes na.

Wat is de essentie van netwerken?
Bij netwerken gaat het erom dat je continue aan het geven bent in plaats van aan het absorberen of ‘halen’. Geven doe je door oprechte interesse te tonen in uw gesprekspartner, door hulp te bieden wanneer dit nodig is, door altijd op zoek te gaan naar de emotionele klik met de ander. Soms lijkt het misschien dat dit niets oplevert, maar ga er maar vanuit dat mensen aan wie jij iets hebt gegeven, over het algemeen, voor jou klaar staan in tijden dat jij hen kunt gebruiken.

Valkuilen bij netwerken

  • te snel jouw visitekaartje geven;
  • te veel over jezelf praten;
  • geen oprechte interesse tonen in de ander door niet te luisteren;
  • alleen over werk praten;
  •  vissen naar opdrachten;
  • jezelf interessanter voordoen dan je werkelijk bent;
  • te lang praten met een niet interessant persoon;

Tips voor succesvol netwerken

  • praat altijd vanuit jezelf;
  • maak een analyse van aanpalende beroepsgroepen en ga op zoek naar interessante mensen bij deze bedrijven;
  • stel jezelf kwetsbaar en vragend op;
  • luister zonder direct handel te willen bedrijven;
  • luister zonder direct een oplossing te zien;
  • breng andere mensen uit jouw netwerk in contact met elkaar;
  • zoek in jouw gesprek altijd naar een kans om de ander te helpen;
  • plan iedere maand een netwerkgesprek.

In welk type netwerker herken jij jezelf?

Heb jij nog meer tips voor succesvol netwerken of ken je juist nog een valkuil bij het netwerken? Voel je dan vrij hierover onderstaand je reactie te geven. Dank je wel alvast!

(bron foto in blogoverzicht: weblog.hostnet.nl)

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.