24 Tips VAN ervaren ondernemers VOOR ondernemers!

Gisteravond organiseerde het Centrum voor Jong Ondernemerschap Ede een avond over ondernemerschap. Onder de bezielende leiding van ondergetekende:-) konden de aanwezigen bij twee ervaren ondernemers het hemd van het lijf vragen..

In dit artikel deel ik graag met je de inzichten die de sprekers (Gerk van der Wal en Gabrielle Okhuizen) ons voorhielden. En wat kwamen hier veel tips uit naar voren! Hier komen ze. Doe er je voordeel mee op!

1. Als je geen geduld hebt, ga dan niet ondernemen
2. Je moet eerst geven, geven, geven en daarna vragen
3. Zakendoen blijft een kwestie van de juiste klik hebben met de ander
4. Samenwerken is de toekomst. Niemand kan in z’n eentje succesvol worden
5. Verdiep je goed in de markt waarin je werkt. Waar ligt de vraag, de behoefte.
6. Als je gedrevenheid toont, dan gaat je klant harder voor je rennen
7. Doe mee aan prijsvragen. Dit genereert direct naamsbekendheid
8. Focus je op 1 markt/doelgroep. Anders doe je van alles een beetje en dus van alles net niets
9. Blijf jezelf ontwikkelen. Een mooie spreuk hierbij was: ” Als je onderneemt vanuit je hart dan wil je niet anders dan jezelf blijven ontwikkelen. Als je onderneemt om het geld dan is elke training/coaching te veel geld. Hoe goedkoop deze ook is”
10. Brengen is het nieuwe halen
11. Weet waar je talent ligt en waar je andere mensen voor nodig hebt
12. Kies heel bewust met wie je samenwerkt. Schakel hier desnoods een partij voor in.
13. Besef dat je wellicht niet en een starter, en een bouwer en een afmaker bent. Weet waar je kracht ligt
14. Zorg ervoor dat je goede balans houdt tussen werk, prive.
15. Leer nee-zeggen
16. Je kunt beter 100 kleine klanten hebben, dan 2 grote ivm risicospreiding
17. Het is ingewikkeld om aan een dienst een waarde toe te kennen, zorg er dus voor dat je een dienst ‘verpakt’ als product. Dan is het ineens tastbaar(der) en dus meer op waarde te schatten
18. Schoenmaker blijf bij je leest.
19. Als je niet je boekhouding kent, dan weet je hoe je bedrijf draait. Dus zorg ervoor dat je iedere maand, ipv per kwartaal/jaarlijks, je cijfers aanlevert bij je boekhouder/accountant EN laat je regelmatig hierover adviseren.
20. Zorg ervoor dat je je klant ziet als mens en niet als omzetkanaal
21. Stop veel tijd in het aannemen/inhuren van goede mensen. Je wordt besmet met wie je omgaat
22. Durf om hulp te vragen. Iedereen wil helpen. Maar ze moeten wel weten dat hun hulp gewenst is
23. Durf te ondernemen. Als je failliet gaat, dan heb je in ieder geval alles geprobeerd om er een succes van te maken
24. Geniet van het feit dat JIJ in charge bent. En dat je je eigen regels mag bepalen!

24 tips! Wat een mooie ‘opbrengst’ van 2 uur inspiratie door twee ervaren ondernemers.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd welke tips jij eruit haalt voor jezelf EN of jezelf nog meer tips hebt. Deel ze hieronder en inspireer zo je mede-ondernemers!

Bron foto (www.stopthehacker.com)

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.