10 tips voor het reserveren van de juiste trainingslocatie

Waar moet een goede trainingslocatie wat mij betreft aan voldoen?

Als trainer heb ik zo mijn voorkeuren voor een trainingslocatie.

Ik geloof er namelijk sterk in dat de ruimte één van de essentiële succesfactoren van een training is.

Natuurlijk moet de inhoud aansluiten, de trainer de nodige ervaring hebben en er actieve werkvormen gebruikt worden…..maar als de locatie niet okay voelt, dan voelen de deelnemers dat ook. En ik ook.

En dat doet iets met het het rendement van de training…

Dus hierbij mijn wensenlijstje van een locatie die bijdraagt aan een optimaal leerrendement:

1. Ik wil altijd voldoende licht in de ruimte hebben. Hoe lichter hoe beter wat mij betreft.

2. De ruimte moet groot genoeg zijn om vrij te bewegen. Zowel door mij (met een diameter van ongeveer 2 meter:-) en de deelnemers.

3. Ik heb een bloedhekel aan een grote tafel in het midden. Dus weg die tafels (of naar de zijkant ermee) en alleen stoelen in een cirkel of andere opstelling.

4. Belangrijk dat er voldoende flipover papier is. Dat er een HDMI-aansluiting is voor zowel een microsoft-laptop als een Apple-macbook.

5. Voldoende mogelijkheid om de zaal te luchten. Om de nodige zuurstof binnen te krijgen èn vervelende luchtjes te verwijderen

6. De stereo-installatie moet je op standje sambal kunnen zetten. Lekker hard dus.

7. Super belangrijk ook: een gastheer/dame die je ontzorgt. Bij het installeren van de computer, het beamerscherm/tv of welke technische uitdaging dan ook. En die er ook is om de deelnemers op een aangename manier welkom te heten. Gaan de positieve spiegelneuronen gelijk al aan het werk bij de deelnemers en mij.

8. De deelnemers moeten ook buiten de zaal opdrachten kunnen uitvoeren. Soms is het gewoon fijn om even met een groepje apart te zitten, terwijl een deel van de groep in de zaal blijft.

9. Een lekkere lunch. Ook heel belangrijk. Je gelooft het niet, maar sommige deelnemers vinden de lunch het belangrijkste van de dag, haha.

10. En last but not least: voldoende parkeerplekken (in de nabije buurt). Niets zo irritant als gestrest de training binnenkomen omdat je eindeloos rondjes hebt moeten rijden voor dat ene parkeerplekje.

Nog meer wensen meneer Zomer? Neuh, dit is het wel ongeveer:-)

Misschien klinkt bovenstaande verwend en over het paard getild. Nou, dat is dan maar zo. Waar ik, en de trainers die via MeerBlijeKlanten.nl werken, voor gaan is maximaal rendement. En ja, daar hoort nu eenmaal een prettige locatie ook bij!

Is dit lijstje compleet? Of mis je nog een element? Schrijf het dan vooral in de comments.

ps. de trainingslocatie op de foto is Stal op de Kaag. Waar de geweldige Adriaan Tieleman er altijd een feestje van maakt. Deze locatie voldoet 100% aan mijn wensenlijstje. En ja de tafels kunnen naar de zijkant:-)

Meer kennis

zucht_1_

Waarom slagen de meeste organisaties niet in het verhogen van hun NPS-score?

Wat is het effect van een hogere NPS-score

Wat is het effect van een hogere NPS-score?

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie organisaties en bedrijven te helpen bij het structureel verhogen van de klantgerichtheid. Met als resultaat een hogere NPS-score. Wat leidt tot verschillende positieve bedrijfsresultaten.
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.